Walk to Remember

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers




Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Sunday, July 28, 2013

The Bad News Is - I Have GDM

GDM - Gestational Diabetes melitus

Assalamualaikum,

Huwaaa sedihnye aku nak bercerita kisah bad news ni.. But I'm taking it easily. Tak update blog sebab awal-awal tu memang emosi sedikit terganggu. Now dah okay. 

Khamis lepas aku ada appointment dengan nurse untuk minum air gula, sebab masa check up 31 weeks tu baby aku nampak besar.... tu doktor suspect ada diabetes  bile dia tanya aku " family aku ada keturunan kencing manis tak?" dengan penuh confident aku cakap takde.. padahal belah baba memang ada... aku je tak tau. so Khamis lepas juga aku kena minum air gula untuk kali pertama. kali nie budak tecik tak teman kan sebab kesian dia asyik cuti je... my sis yg temankan

Kali pertama (32w) minum air gula, result aku seperti berikut:

Darah pertama (selepas puasa) - 4.1
Darah kedua (2 jam selepas minum air gula) - 9.1




Aduiyaiiii... Bila tengok pada jadual kat atas, sah-sah aku ni ada tolerans glukosa yang terganggu wuwu.. Kiranya peringkat awal diabetes la.. Kalo aku tak jaga-jaga memang aku saje cari nahas la tu kannn...

Doktor pun geleng kepala bila tengok result aku... Dia dok tanya, "awak minum air manis banyak sangat ke? Ada makan buah banyak sangat ke?" aku nie bukan la pengemar air manis pun tapi sejak kahwin memang suke minum air manis sebabnya budak tecik kan org pantai timur. so tau je tahap kemanisan yg diaorg suke mcm ne...

Dah kempunan nak makan eskrem bila result marvelicious macam ni. Menci tauu....

Disebabkan result yang sangat cemerlang ini, aku kena la buat BSP - Blood Sugar Profile..

Yang aku tahu BSP ni kena amik darah hari-hari kan? Tapi aku kena buat BSP on 27 July ni. 

Malam sebelumnya kena puasa..
8 pagi amik darah pertama + jumpa pakar pemakanan..
11.30 pagi darah kedua
5.30 petang darah ketiga
9.30 malam darah keempat..

Setiap kali lepas amik darah tu kena cepat-cepat makan. Pastu in between bleh minum air masak je.. Kalau lambat makan takut nanti time amik darah, gula naik. Nurse pesan makan nasik sikit, lauk macam ikan atau ayam goreng sahaja pastu banyakkan sayur. Buah pun kalau bleh jangan makan banyak sangat.. Seminggu sbelum buat BSP ni pun memang kena kurangkan dah...

Sedihnye la aih bila dapat tau aku ada kencing manis ni. Bagitau mak aku lagila dia terkejut. Tapi dia sedapkan hati aku.  Tapi kena ingat-ingat dahla pasni. 

Hubby pun bebel tak payah cakapla.. Berbakul-bakul kena bebel.. Dia geram sebab aku tak suka minum air masak. 

Harap-harapnya masa buat BSP nanti result aku ok lah.. Tak maula sampai ke tahap kena cucuk insulin. Ya Allah, mintak jauh sangat!

Doakan aku!



No comments: