Walk to Remember

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers




Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Friday, May 24, 2013

LANGKAWI PART 4



hey dolls


Di ambil dari :- www.fun-travel-malaysia.com/Langkawi-Attractions-Galeria-Perdana untuk panduan.. Itulah harga yang akak kena bayar masa masuk ke situ..  The Galeria Perdana is situated at Kilim, Mukim Air Hangat and is Opened Daily from 8:30 a.m. to 5:30 p.m. on normal days, and from 8:30 a.m. to 6:00 p.m. on School Holidays and Public Holidays.

The Entrance Fee is as follows:-

Malaysians
Adults = RM 5.00
Child = RM 2.00 (under 12 yrs of age)

Foreigners
Adults = RM 10.00
Child = RM 4.00 (under 12 yrs of age)

If you wish to bring a Camera into the Galeria, you would have to pay an extra RM 2.00 and if you wish to bring a Video Camera into the Galeria, you would have to pay an extra RM 5.00.



Kami singgah sebentar di Pantai Pasir Hitam untuk mengambil angin pagi. tenang dan redup je. Nampak juga orang menjala ikan ke ape tah dekat pantai. Sepanjang pantai ini pasirnya berwarna hitam. Pasir hitam ini terjadi disebabkan campuran granite, tourmaline, ilmenite dan zircon. Jadinya ianya membezakan dengan pasir-pasir pantai lain di sekitar Pulau Langkawi.

Versi 1 – Mitos
Pasir dipantai ini dikatakan telah menjadi hitam akibat seorang nelayan telah melanggar sumpahnya dengan ikan duyung.
Versi 2 -Mitos
Ketika zaman dahulu kala, terdapat kerajaan darat dan kerajaan laut pada ketika itu. Peperangan tercetus diantara kedua-dua kerajaan tersebut. Tentera kerajaan laut terlalu ramai dan menggerunkan kerajaan darat. Akhirnya kerajaan darat menyalakan unggun api disepanjang pantai ini untuk menunjukkan betapa ramai tenteranya ketika itu. Akhirnya peperangan dapat dielakkan.
Versi 3 : Fakta
Mengikut kajian sains, pasir hitam ini adalah disebabkan beberapa mineral seperti besi oksida dan lain-lain telah bercampur dengan pasir biasa. Tetapi anehnya, disini tiada gunung berapi yang menyebabkan pasir ini dipenuhi mineral ini. Sehingga kini masih tidak pasti punca sebenar perkara ini terjadi.

Sebenarnya kami plan nak layan laut di Tanjung Rhu atas saranan local people yang kami temui tetapi masing-masing tak sihat pagi ini. Jadinya, sekadar melayan sunrise dalam mimpi ajelah hehehe. 

Perjalanan kami diteruskan ke Tanjung Rhu sekali lagi. Alhamdulillah, cuaca sangat baik hari ini; panas terik dan langit sangat cantik keadaannya. Panas buter melepak di Tanjung Rhu; fuhh memang bestlah hehehe. Tak tahu nak gambarkan macam mana, rasa macam tak nak balik. Nak buat rumah dan lepak kat situ selamanya. Sungguhlah, pada kawan-kawan yang ingin ke Langkawi silalah ke Tanjung Rhu. Cuba lari dari kebiasaan. Di sini suasananya sangat tenang dan yang paling penting tak padat dengan pengunjung. 

Pantai Cenang dulunya terkenal dengan pasirnya yang halus dan bersih. Selepas tsunami Acheh, banyak kulit kerang 'dibawa' ke Pantai Cenang. Jadinya, pantai ini terbahagi dua. Yang berhampiran laut banyak kulit kerang seperti gambar di atas.

Ini gambar pantai yang masih bersih dan pasirnya masih halus...






No comments: