Walk to Remember

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers




Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Friday, September 6, 2013

pengalaman bersalin


hi dolls

for those yang tak tahu, saya dah selamat melahirkan baby girl pada 19 Aug 2013 (Isnin) @ 748 pm.... baby keluar awal 2 minggu dari tarikh due dia..... babah dia la nie sibuk suh kuar awal, tak sabar nak main dengan baby katanya.....

okay, sebenarnya badan dah rasa kurang sedap since raya lagi.. memang complete package la time tu, dengan buasir, asthma, demam, batuk n selsema... siap masa balik temerloh pegi emergency wad ye untuk sedut.. bayangkan la... and yang peliknya tak baik2 deman semua, ubat dah abis ku cekik sampai pegi klinik lagi sekali mintak ubat....

hari ahad tu mama ajak pegi senawang ada open house, tapi malas sgt so decide stay dengan budak tecik je kat umah and kitaorg g JJ setiawangsa petang tu untuk beli barang dapur.... sempat cekik Johnnys la kononya teringin..... masa nie dah rasa jalan lain macam...MAcam perut tu dah kedepan sgt dah.... siap ckp dengan husband ;
me: saya rasa saya jalan mcm org mengandung
BT: Huh!! dah memang awk mengandung
me: bukan la... macam kedepan sgt la perut sy nie..
BT: Tak de la.... biase je...

balik tu mcm biasa siap gosok baju keje untuk seminggu lagi.... hahaha masa gosok tu terdetik kat dalam hati " beria aku nie gosok baju seminggu, tetibe bersalin mcmne"... 

malam tu masa tido takde pape pun, cume time subuh tu terasa ada air mengalir, ingat kan kencing, so g la toilet, untuk kencing... then tido balik, nasib tilam tak basah sgt.... pastu terasa lagi air mengalir... pegi lagi toilet untuk kencing...... pastu aku duk termenung kat tilam tu sebab basah, budak tecik tersedar plak time, dia tanya kenape, aku jawab tilam basah, air kuar, tak pasti kencing atau ape... dia dalam keadaan mamai pegang tempat basah tu, bau then dia ckp "tak pe hari siang skit kita g hospital ye, jom tdo dulu"

hahahaha kow hado, buatnya la aku nak terberanak kat situ mcm ne....... dia suh tdo dulu.. aku yg kejut dia kut 8 lebih tu... kalo ikut dia, mau ke tengahari jugak la aku g hospital...

sampai kat hospital terus admitted, siap main ipad lagi.. then nurse datang check berapa cm dah buka... rupenya dah 4cm terbuka ye!! Alhamdullilah takde rasa sakit ke ape.. ni semua berkat minum and mandi air Akar siti Fatimah.....sape2 yang nak beli tu boleh pesan kat org yang g mekah.... nie mama suh minum masa aku 4 bulan lagi... setengah org minum masa dah nak ujung2.... pastu aku buat mandi jugak..... so memang tak rasa sakit, sampai buka 7 cm tak rasa sakit lagi.....tu nurse masukkan air biar ada rasa sakit senang nak push....

bile dah terbukak 8 cm terus masuk labour room....masa nie dah rasa sakit dah.... nak nangis pun ada....bile dah bukak 10cm aku try to push baby keluar tapi nafas pendek sebab asthma.... dekat sejam lebih aku try tapi tak berjaya.. mungkin bukan rezeki aku nak beranak normal.... 

kalo dipikirkan memang sedih, kalo boleh memang nak normal....kadang2 rasa terkilan and wish sgt dapat turn back time, tapi tu Qada n qadar... dah ditetapkan kena czer....sedih tengok budak tecik frust aku tak blh normal.... hurmmmm kadang2  benda tu mcm menghantui diri and bile teringat rasa down sgt....tapi aku try to be positif, aku dapat rasa sakit dua2... :) 

sedih jugak bile org tegur nape tak beranak normal... tapi nak buat mcmne.... tepat jam 748pm baby Nur Damia Qairina keluar dengan berat 3.3kg... huh semangat okay.... masa nie baru 37 weeks.... haahaha.... mama tak bagi upload gambar baby dulu sebab dia kata tak elok org menegur.. tunggu abis pantang...

okay tu je la pengalaman aku nak bersalin... nanti aku review hospital tempat aku bersalin...




No comments: